Erstatning efter arbejdsulykke
Hvis du har haft en arbejdsulykke og skal have erstatning er der nogle forhold du skal være opmærksom på når det gælder udbetaling af din erstatning. Hvilken form for erstatning har du fået tilkendt?
Arbejdsskadeloven giver dig ret til erstatning for tab af erhvervsevne, hvis du har mistet mindst 15% af din erhvervsevne. Tab af erhvervsevne betyder at du ikke længere kan arbejde og tjene penge som før din ulykke. Du kan vælge at få udbetalt din erstatning som en enegangs beløb, eller over en længere periode. Hvis din erhvervsevne er så nedsat at din månedlige indtægt forringes og din økonomi forandres væsentligt, kan det være en god ide at få udbetalt erstatning over flere omgange.
Det kan være svært i at vurdere hvordan man skal håndtere en erstatnings sag i forbindelse med en arbejdsulykke. Der er meget der skal tages højde for, og det er meget forskelligt hvordan de forskellige arbejdspladser er forsikrede i forhold til arbejdsulykker. Eller hvordan de vælger at håndtere dem. Der findes lige så mange gode historier som dårlige historier om arbejdsulykker. Derfor kan det anbefales, at af hvis uheldet er ude, og du får en skade på din arbejdsplads som er relateret til dit arbejde, at du sørger for at have nogen der varetager dine interesser. Det kan være enten en advokat som du selv hyrer, eller din fagforening.
Der findes advokater der er specialiseret i arbejdsulykker og erstatningssager og som kan bistå dig med sagen. Dog skal du være opmærksom på hvem der står for advokat omkostningerne. Hvis det er udgifter du selv skal afholde kan det være en ide at henvende dig til din fagforening. De fleste fagforeninger har en juridisk afdeling der kan hjælpe dig langt hen ad vejen med din erstatning og sagens forløb.